Science is the best thing we can do. And I think it is better for men to seek order in a chaotic manner instead to study chaos in an orderly fashion.

Friday, May 01, 2009

Of, acest Patapievici, iluminat al estului

Comunismul si crestinismul sint inrudite, atit de inrudite, incit multi dintre compatriotii mei au trecut de la o ideologie la cealalta fara prea multe framintari. Pina la urma, in ambele, una se zice si alte se face. Nu-i asa, "nu fa ce face popa dar ce zice el". Romanii au fost intotdeauna buni la asta, insa desavirsirea au atins-o in comunism. Unde este de cautat morala intr-o ideologie care are ca fundamente niste minciuni? Caci crestinismul este un castel frumos intr-o imparatie cladita pe minciuni. Comunismul era cladit direct pe crime.
Elitele din tara mea isi cauta de-acum aliati printre intelectualii de marca din vest -- vezi J.H.H.Weiler. Ce-i drept, desi miscarea lor e puternic sustinuta in tara, afara e una cu totul depasita, iar pe termen lung, fara nici o sansa -- Romania nu mai este astazi izolata, ca in vremea comunismului. Adeseori mi-e necaz ca am compatrioti crescuti in cultura mitomaniei, mai ales ca oamenii de aceasta factura sint cu totul incapabili de a produce cunoastere autentica: ma intreb uneori daca exista iesire din incercarea asta. Pentru un om obisnuit este foarte dificil sa produca stiinta, insa pentru un mitoman, e imposibil. Newton si Kepler, veti spune, erau crestini si au facut stiinta. Ei bine, ei erau la inceput si nu auzisera de evolutionism. Lui Kepler i-au jucat multe feste plasmuirile mistice, drumul sau fiind unul foarte sinuos, insa destul de bine documentat, in orice caz, mai bine documentat decit cel al lui Newton, care era excesiv de discret in descrierea cautarilor sale. In cazul lor, diferenta fata de crestinii comuni a fost ca ambii cautau cu ardoare adevarul.

Sint in minoritate si nu pot schimba mai nimic, imi lipsesc viziunea dar si priceperea, am insa o solutie: daca Ulise si-a virit dopuri in urechi pentru a rezista promisiunilor sirenelor mincinoase, pot face si eu asta. De catargul ratiunii nu m-au legat insa profesorii mei, carora le sint adinc recunoscator, m-a legat ginditorul pe care il respect cel mai mult, Albert Einstein.



Vezi si Morar&More

P.S. In 2008 am postat sub un articol incitant de-al lui Baconsky despre "cultura fumatului".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home